När tiden stannar upp helt

...och ingenting spelar någon roll, fastän allt är av betydelse.
 
08.32. Jag hade startat upp lektionen och skulle in en snabbis på kontoret för att hämta något. Min kollega satt vid sin dator och jag slängde ett öga på min telefon som var på ljudlös.
 
BFA i displayen. Ringandes, väntandes på svar.
 
Här stannade tiden för ett ögonblick och en miljon tankar utnyttjade stilleståndet till max.
 
Sedan nådde budskapet fram. Jag skrattade och grät. Grät mest. Mina ben började skaka och jag fick luta mig mot min bokhylla. Var är stolen? Hur ska jag lyckas sätta mig på stolen? Min kollega höll i mig. Känslosamt allt igenom. Genom tiden. Lättnaden. Glädjen.
 
Jag minns inte särskilt mycket av samtalet. Av med glasögon, på med glasögon. Bokhyllan, Wiknersmaterialet, golvet, mina skor. Jag såg allt men ändå inte- därför att ingenting spelade någon roll mer än oss, du, vi.
 
Välkommen till familjen du underbara fantastiska! Lilla du har två namn nu, mitt älskade rytande lilla lejon.
 
Och äntligen, vid 31 års ålder, genom eld och vatten, tid och rum- glädje och sorg, oro och ångest, utredningar och hembesök. Pappersinsamlande till döden. Hela tiden fanns du med oss, fastän någon annanstans. Från dag ett har du existerat genom denna process- men vi visste det inte.
 
Vår femåriga pojke, född en vecka innan vår vigsel, kämpande för ditt liv på sjukhus under vår vigsel. Vi visste inte, men nu är vi här- i nuet, framtiden. 
 
Älskade underbara lilla du, som nu har två namn. Ett av ditt hemland givet - taget från lätet av det starkaste av rovdjur, ett givet av oss-  taget från betydelsen Guds försyn. Den Gud jag aldrig skulle tro på.
 
Namnet givet av oss blir Samuel. Namnets betydelse är "Gud bönhörde". Finns Gud så hörde han våra böner.
 
Jag har blivit mamma!

Kommentarer
Postat av: Cattis

JÄTTEGRATTIS - inget slår detta samtal! Den 15 sept lyfter vårt plan till Litauen och vår lillprins. Och snart är det er tur....

Svar: Åh så spännande! Då kommer ni nog att få träffa vår pojke :) Jag kommer snart att lösenordsskydda denna blogg, men vill du fortsätta följa oss (våra pojkar känner kanske varandra) så kan jag maila lösenordet <3
ettstegnarmare.blogg.se

2014-08-26 @ 18:21:50
Postat av: Jessica

Så underbart! Grattis!
(hoppas jag inte gör dig illa till mods eftersom vi inte känner varandra) Efter ett möte med våra adoptionsutredare idag har jag precis snubblat över din blogg. Vi är just i början av processen och vet inte vad vi ska tro om någonting, känns det som. Vet inte om vi blir godkända, eller vad vi ska förvänta oss. Allt är så surrealistiskt. Men detta fick mig att gråta lyckotårar (och känslan av att adoption faktiskt också är rätt väg för oss stärktes på en sekund)! :) Dina inlägg berör, du skriver så fint! Tack och igen - stort grattis!

Svar: Ni har en lång- men fantastisk resa framför er! Många gånger kommer allt att kännas hur rörigt som helst. Ni kommer skratta, gråt, längta, hoppas, vara förbannade- ibland allt på samma gång. Själv är jag så van vid resan att jag aldrig riktigt fattat att vi börjar nå vårt mål. Under processen kommer ni att nå en sanslös självinsikt- ni kommer att lära er så sjukt mycket om varandra som ni aldrig har vetat innan (och som många aldrig riktigt får uppleva). Du får fråga precis vad du vill- när du vill- jag vet hur det känns att stå där. Nollställd, frågandes, undrandes med pappershögar som ska fyllas i och gås igenom.
Förvänta er allt- och ingenting. Ni kommer lära er att vara bestämda och att driva myndigheter till vansinne, man blir en fighter! Jag ser så otroligt mycket upp till alla de människor som gått igenom denna process- vi är ostoppbara!
Lycka till med allt och var inte orolig att ställa frågor. Jag kommer nog snart att lösenordsskydda denna blogg men du kan få min mailadress om du någonsin undrar någonting, eller bara behöver stöd i processen, för den är lång vill jag lova- men värt ALLT hundra gånger om <3
ettstegnarmare.blogg.se

2014-08-26 @ 18:53:47
Postat av: Titti

Stort GRATTIS från Titti mamma till tre adopterade....nu vuxna!
Tycker det är kul att läsa adoptionsbloggar...de fanns inte på "min tid"!

2014-08-26 @ 20:25:02
Postat av: evelina

Stort och galet mkt Grattis! !! Fy vad härligt att samtalet äntligen kom!:)

Svar: Det största! Nu sitter jag och grubblar på om det verkligen hänt, hörde jag rätt, är det verkligen vår tur?Vet inte om jag någonsin ska kunna sova igen! Pulsen skenar, jag är fortfarande chockad.
När blir allt verkligt?
ettstegnarmare.blogg.se

2014-08-26 @ 21:01:37
URL: http://www.pandahoff.blogspot.com
Postat av: Märta

Jättestort Grattis!!! Tårarna rann ner från mina kinder av att läsa ditt fantastiska inlägg!
Jag hittade hit genom Tvåskablitre.
All lycka till er! Vilket fint namn med fin betydelse er son får! :)

2014-08-26 @ 22:38:56
Postat av: Anna

Å va vackert skrivet! Blir alldeles tårögd! Vi väntar på resebesked för att få hämta vår dotter. Kramar Anna

2014-08-27 @ 07:41:40
URL: http://attblifamilj.blogspot.se
Postat av: Anonym

Och självklart ett stort Grattis till er son!!!! Äntligen!!! halva kommentaren försvann visst?!?!?! /Anna (samma som ovanför)

2014-08-27 @ 07:43:32
Postat av: RK

Hjärtliga gratulationer och varma lyckönskningar!!!!!
(Då har din son samma vackra litauiska namn som min svärfar har, med betoning på o).
Hälsningar från Regina (jag läser gärna adoptionsbloggar, men det här är den första svenska jag hittat om Litauen).

2014-08-27 @ 08:17:05
Postat av: Metta

GRATTIS!!! Så otroligt och spännande och helt fantastiskt!
Hittade din blogg för ett tag sedan och hoppats. Och så, ja. Svaret blev JA! HURRA!!
Vi väntar på BB, och det är så roligt att läsa om när det händer, för då känns det som om det kanske, eventuellt, antagligen (!) kommer hända oss!

2014-08-27 @ 20:33:55
Postat av: Marie

Åh, ett stort stort grattis till sonen!
Jag är mamma till två adopterade barn och efter att jag fått barnbesked så har jag sovit med en bild bredvid sängen så att jag verkligen ska veta att det inte bara var en lyckodröm när jag vaknade! :-)

2014-08-29 @ 00:23:00
Postat av: Lina

Åh så härligt! Största grattis! Vi står på tur att få samla ihop våra papper till Litauen nu efter semestrarna! Så himla roligt att hitta en blogg som delar vår historia med både adoption och val av land! Fantastiskt att äntliga få börja förbereda sig ordentligt för sitt barn, och att få veta vem den lille är <3

2014-08-29 @ 22:10:10
Postat av: monica

men åhh stort grattis, har inte varit inne här på någon vecka och få läsa detta underbara..om 10 dagar kommer vår dotter med familj hem efter många många veckor i landet långt borta:) Snart är ni på väg på eran livs resa..

2014-09-01 @ 14:36:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0